Auto

14% bijtelling is verleden tijd!

Een categorie die tot en met december 2015 actueel was maar hedendaags niet meer. Bijtelling is een bijdrage die een berijder van een lease auto moet betalen wanneer deze persoon meer dan 500 privé kilometers maakt in deze auto. De bijtelling is afhankelijk van de uitstoot van de auto. Dat is dan ook de reden dat er verschillende bijtelling categorieën zijn.

In 2016 zijn er een aantal categorieën komen te vervallen, waaronder de 14% bijtelling. De overheid heeft besloten misbruik van bijv. plug-in hybrides tegen te gaan. Deze werden vaak geleaset vanwege de goedkope bijtelling maar ondertussen hadden ze de auto nooit aan de stekker.

De 14% bijtelling is de dupe geworden van de nieuwe categorieën.

14% bijtelling hield in dat je een auto had met een auto tussen de 51-82 gram. Dit is relatief een lage uitstoot en vandaar dat de berijder kon genieten van een lage bijtelling. In 2016 is deze categorie niet meer actueel. Maar toch is het wel mogelijk om in 2016 een auto met 14% bijtelling te leasen. Hoe dat kan? Dat ga ik u nu uitleggen. Er zijn een aantal lease en shortlease bedrijven die aan het einde van 2015 slim hebben ingekocht. Zij hebben de nieuwste auto’s en modellen eind 2015 op naam gezet en hierdoor rijden deze auto’s met de bijtelling van 2015. Op deze manier kunt u nog profiteren van de tarieven uit 2015 en kunt u zeer goedkoop leasen.

Kun je nog lang profiteren van de bijtelling van 2015?

Ja, een auto heeft een vaste bijtelling voor een periode van 60 maanden. Dus wanneer je in mei 2016 een auto zou leasen heb je nog 54 maanden recht op de bijtelling van 2015. Dit kan u maandelijks terug zien in uw portemonnee. Doordat u minder geld betaald aan uw bijtelling houd u maandelijks meer geld over. Shortlease dus snel een auto met een bijtelling van 2015 en profiteer nog maanden. Om je alvast een beetje op weg te helpen in het uitzoeken van een lease auto en welke leasevorm, zou je deze pagina eens kunnen lezen.

Andere belastingen

Naast bijtelling kennen we in Nederland nog meer belastingen op het bezit en gebruik van een auto zo wegenbelasting en accijns op de brandstof. Al deze autobelastingen worden geïnd door de Nederlandse overheid.