Opel

De geschiedenis van Opel

Het Duitse automerk Opel heeft een zeer rijke geschiedenis. Zoals bijna ieder automerk is het van origine begonnen met de verkoop van andere producten. Bij Opel is dit niet anders. Wij spraken hierover met Goedkoopsteverzekeringauto.be. Het bedrijf Opel is opgericht door Adam Opel in 1863 nadat hij een stage had gelopen bij diverse bedrijven die naaimachine’s verkochten. Het bedrijf richtte zich in eerste instantie op de productie van naaimachines. Dit was zeer arbeidsintensief dus besloot Adam Opel ook machines te verkopen van andere merken als Plaz & Rexroth uit Parijs en machines van Elias Howe, waar een octrooi op zat. In het jaar 1886 besloot opel om ook fietsen te gaan verkopen. Dit op aanraden van zijn vijf zoons. Langzamerhand ging Opel zich meer focussen op de verkoop van fietsen en werd er gestopt met de verkoop van naaimachines in het jaar 1900. De laatste machines werden in één keer verkocht tegen dumpprijzen in Amerika. Er brak hiermee een nieuw tijdperk aan. Een grote brand in de fabriek in het jaar 1911 leek de ondergang van het bedrijf maar niets bleek minder waar. De vijf zoons van Opel gingen stug door en in de jaren 20 van de twintigste eeuw was Opel de grootste producent van fietsen ter wereld.

Verkoop auto’s
Naast de verkoop van fietsen ging Opel zich ook meer richten op het bouwen van auto’s. Iets wat Adam Opel nooit wilde. Na zijn overlijden in 1895 besloten de zoons toch om hiermee an de slag te gaan. In het jaar 1899 hebben ze de Anhaltische Motorwagenfabrik gekocht van Friedrich Lutzmann. Lutzmann werd de directeur van de autoproductie. In de beginfase werd er veel geëxpirimenteerd en was het niet succesvol. Nadat ze afscheid hadden genomen van Lutzmann werd er in 1902 een samenwerking aangegaan met Darracq. In hetzelfde jaar werd ook de eerste auto van Opel geproduceerd. Dit model heette de Opel 10/12 PS. De auto was voorzien van een 1.9-liter motor. Opel werd hofleverancier dankzij Carl Jörns die met een auto van Opel de Kaiserpreis won. Een nieuw tijdperk was hiermee aangebroken.

In het jaar 1909 kwam de eerste relatief betaalbare auto op de markt voor consumenten. Alleen de rijken konden een auto veroorloven. De auto werd vooral gebruikt door artsen en kreeg daarom de bijnaam Doktorwagen. Door de brand in 1911 was de hele fabriek afgebrand. Opel koos ervoor om een nieuwe fabriek neer te zetten met en nieuweste technologieën waardoor ze in 1914 de grootste producent van auto’s in Duitsland waren. Geluk bij een ongeluk!