Heeft u al interesse in een elektrische auto? De PvdA was voorbarig om te zeggen dat iedereen al elektrisch zou moeten rijden in een paar jaar, maar een serieuzere schatting is dat in 2020 ongeveer 75.000 particulieren overstappen naar een elektrische auto. Misschien wel meer als we alle auto’s mee gaan tellen met een stekker. Hoewel nu vooral zakelijk rijden het meest interessant is met elektrisch rijden, zullen steeds meer particulieren er aan geloven.
App maakt het plannen van opladen makkelijker
Een probleem is natuurlijk het eeuwige laden, maar er zijn diverse plannen om deze ervaring te verbeteren. Jedlix heeft een App ontwikkeld zodat het opladen beter gepland wordt. Je stelt op de App in wanneer je wilt vertrekken en dan regelt de App dat je rond die tijd een opgeladen auto hebt. Het voordeel is dat de App kijkt wanneer de meeste duurzame energie opgewekt wordt. Wanneer er een variabele energieprijs zou gelden kan je hier je voordeel me doen. Of wanneer je je auto ’s middags met een zonnepaneel, aan een laadpaal thuis, wilt opladen gebruik je zo weinig mogelijk netstroom, wat scheelt op de elektriciteit rekening. De App helpt ook energieleveranciers om de vraag beter in te kunnen schatten wanneer meer mensen gebruik maken van een dergelijke App. Iedereen plant tenslotte zijn oplaad moment.
Tegenslag voor BMW
Een nieuwe elektrische BMW laat misschien nog even op zich wachten. Een groot deel van het team dat voor BMW werkte en aan de elektrische auto werkte is opgestapt en naar een Chinees start-up bedrijf overgestapt. Deze richt zich op de (groeiende) Chinese markt. Het grote voorbeeld is Tesla en doordat er twee grote aandeelhouders achter het start-up bedrijf staan, Tencent en Foxconn heeft deze start-up een grote kans van slagen een concurrent te worden. De start-up heet Future Mobility en heeft al enkele toppers van BMW weten over te halen zoals de Hoofd-designer en diegene die verantwoordelijk was voor de elektrische aandrijving. Ondanks dit nieuws steeg de waarde van het BMW aandeel met 1,5%.